onsdag, mars 25, 2015

R E B E C C A

Rebecca skrev ett inlägg om unga par som förlovar, gifter sig och får barn som unga vilket väckte väldigt många åsikter. Tänkte dela min åsikt här! Men be ware att jag utgår från min egen experience.

Jag förstår hur hon tänker och jag förstår alla andras tankar också kring detta.
Vad jag personligen själv tycker är att det inte spelar så stor roll med åldern, vi är alla så olika.

Först och främst är det synd att det finns par som förlovat sig innan dom ens har haft sitt första gräl. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 5år, vi har haft våra on/off om man kan säga så, allt från paus och ifrån varandra men det har gjort att vi också växt upp, lärt känna varandras alla sidor och accepterat läget. Det betyder inte att det är förstört förhållande fast det inte funkat på första försöket heller! som svar till nån av dem som kommenterat ang hennes inlägg.

Jag är 19 år och har inga planer på att förlova mig, gifta mig eller skaffa barn inom snar framtid.. jag får frågan väldigt ofta av mina föräldrars bekanta eftersom dom är så vana att efter att man fyllt 18 (i Vietnam) så är man liksom ready att ploppa ut en massa kids och gifta sig på direkten för om inte så är det synd!
Som tur är mina föräldrar inte lika strikt med att följa våran kultur så starkt längre och vi får också välja fritt vem vår pojkvän är eller vilken ras han nu är. Så pass strikt kan man säga att det har varit lite längre bakåt i vår familj.

Men jag tycker inte alls att det är konstigt eller såhär att folk förlovar sig och gifter sig unga. Alla har olika mål, vissa har drömt om det sen dom var liten, eller så kan det som sagt ha religiösa aspekter.. eller kultur som då jag kategoriseras in i.

Sen finns det ju också folk som hellre vill resa och göra dittan o dattan.
Men en sak ska alla veta barn/giftermål/hus/whatever stoppar alltså inga mänskor ifrån att göra vad dom vill.  Du kan resa vart du vill i världen och du kan ta med dina kids jorden runt.

Det här var väldigt flummigt inlägg och jag gick lite ut på andra trådar och flumma omkring men vill bara dela min tanke att, jag tycker inte att det har nån skillnad fast du är 16 eller 39 innan du gör vad du nu väljer att göra så länge ingen skadas av den.

Jag orkar inte desto mer koncentrera mig ordagrant vad folk har skrivit för egentligen spelar det ingen stor roll, ung/gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar